Koen Ursem Software & Design
Portfolio english language Portfolio nederlandse taal

Gemaakte Spellen

In Development 2D ruimte spel:

Mijn huidige project is een 2D ruimte spel. Het concept van het spel is dat je je eigen factie hebt met schepen en ruimte stations. Je kan zelf je schepen ingame samenstellen en verder uitbouwen. Het is de bedoeling dat je onder andere grondstoffen verzameld om een vloot mee te bouwen zodat je je tegenstanders kan verslaan.
In eerste instantie zal het om een singleplayer game betreffen in een kleinere wereld, maar ik zoek nog naar mogelijkhgeden om de ruimte te vergroten als in een oneindige procedurele universum. En misschien nog een mogelijkheid tot kleinschalige multiplayer battles voor je zelf ontworpen schepen. Voor de laatste status van mijn game verwijs ik naar mijn twitter hier.

Eerste Android release DoubleDucky:

Om meer te leren over het uitbrengen van een mobiele game op Google Play Store heb ik een kleine arcade game gemaakt. Hierdoor heb ik kunnen leren hoe het uitgeven via de Google Play Store werkt en hoe ik reclame in een mobiele game kan verwerken. Daarnaast heb ik nog Google Play Games toegevoegd wat het mogelijk maakt om achievements toe te voegen aan het spel die spelers kunnen behalen en daar punten voor krijgen. Het spel concept is erg simpel: Je bent een eendje die van kan dubbel springen van rots naar rots. Iedere rots waarop je weet te landen is 1 punt waard, maar spring je ernaast dan is het game over.
Ingame screenshot tijdens het spelen van Double Ducky.
Het spel kan hier geïnstaleerd worden voor gebruikers met Android telefoons: DoubleDucky .

Vegetarische vampier:

Op de Universiteit Utrecht heb ik het leuke vak game theory van de HBO gametechnologie in mijn pre-master mogen volgen. Naast de wiskunde aspecten zaten hier ook het wetenschappelijk bestuderen van andere spellen bij en het creatief bedenken van vernieuwende concepten. Omdat ik niemand in deze klas kende heb ik mij aangesloten bij een groep van 4 mensen die elkaar al redelijk goed kenden om een spel te maken voor een van de opdrachten. De jongens hadde wilde plannen voor grote moeilijke games maar hadden vrijwel geen ervaring met programmeren en games maken, dus heb ik besloten om het simpeler te houden en Gamemaker te gebruiken. De docent wilde zeer duidelijk hebben wie wat bedacht en gemaakt heeft, dit maakte het best wel lastig want ik was de enige met ervaring.
Als spel concept kwamen we op het gekke onderwerp van een vegetarische vampier met als type game rondsluipen en verzamelen. Het spel gaat dan ook uiteindelijk om het stiekem leeg roven van graven op een begraafplaats om zo genoeg geld bij elkaar te sparen om fruit te kopen.
Mijn taak in het team was om de licht effecten in het spel te gaan maken en te zorgen voor een versie beheer systeem om gezamenlijk te kunnen werken. Echter merkte ik naar het einde van het project dat de jongens veel drukker waren met andere vakken op hun studie. Dus om de opdracht voldoende af te sluiten heb ik mij stieken met meer zaken bemoeid zoals de intelligentie van de guards om de speler te kunnen volgen en rond te lopen. Gelukkig ging het project voornamelijk om het idee en het concept van het spel met daarbij het goed verwerken van de feedback van de testers in de test week, want het spel zag er naar mijn mening niet echt goed uit.


Stenden Major Survival Rookies:

Survival Rookies was ons Major project op Stenden waar we met een team van 4 personen een digital bord spel moesten maken voor meerdere spelers.

Het idee van een digital bord spel is dat de speelwereld op een groot scherm centraal zit zoals een tabletop, en dat de spelers met een klein apparaat in dit geval een mobiel hun personages kunnen aan sturen op het grote scherm via een internet verbinding. De spelers zijn zoals een traditioneel board spel na elkaar aan de beurt om acties uit te mogen voeren, en iedere speler kan vervolgens kiezen welke 2 acties hij of zij uitvoerd. De camera volgt de speler die aan de beurt is, maar bepaalde effecten zijn alleen zichtbaar op het kleine scherm van de speler. Zo kan een speler het drinkwater vergiftigen of iemand stiekem in zijn slaap neer steken zodat hij niet meer na een paar ronden ontwaakt. Het doel van het spel is om in leven te blijven tot je als laatste over bent. Er zijn veilige plekken zoals het tenten camp waar de spelers beginnen, maar er zijn ook gevaarlijke plekken waar wolven zijn.

Mijn taken in het team waren: Het leiden van het team gedurende de Major, het coderen van de multiplayer verbinding, en het bouwen van de map generatie, daarnaast was ik erg veel tijd kwijt aan het steeds moeten repareren van code van onze tweede programmeur in het team. Het heeft lang geduurt tot we de leraar konden overtuigen dat onze 2de programmeur een probleem was voor onze deadline omdat deze persoon voorheen altijd erg goed presteerde in de klas bij deze leraar. Uiteindelijk erkende de leraar het probleem en mochten we hem uit de groep gooien, dit hebben we echter niet gedaan omdat het cijfer niet zou veranderen en het nog steeds een goede vriend van ons bleef. Hoewel het spel voldoende was voor de leraar hadden we graag de verloren tijd gestopt in wat meer refining en uitbreiden van de gameplay voor het spel.
In het volgende filmpje is te zien hoe een eerdere versie van de procedurele map generatie te werk gaat. De code is later nog verder geoptimalizeerd zodat een nieuwe map zeer snel in de achtergrond kon worden gegenereerd.


Vervolgens heb ik nog een kort filmpje waar het start menu en het opzetten van een spel te zien is. Omdat het spel gemaakt werdt tijdens de ontwikkeling van Photon voor Unity hadden we een tijdelijke gratis licentie gekregen goed voor 50 connecties die we tijdens onze development hebben kunnen gebruiken. Die licentie is echter na de release van Photon verlopen en daarom kan ik helaas geen video tonen van de verdere gameplay.


Het spel was een leuk een uitdagend project met goede verwachtingen. Tijdens de concept fase zijn we nog geïnterviewd door het Dagblad van het Noorden zoals te zien in onderstaande afbeelding. Daarnaast heeft het spel nog een keer op de open dag mee kunnen draaien van Stenden.
Survival Rookies in het Dagblad van het Noorden.

Stenden C# les 2 spel:

Voor onse les C#2 zijn hebben voor de eindopdracht een groep van drie personen samengesteld om een Unity 3D spel te maken. Met de focus op C# programeren. We hebben drie verschillende prototype spellen gemaakt tot we uiteindelijk deze simpele role play hebben gemaakt in de onderstaande film.
In dit project heb ik de menu schermen en achtergrond evenementen gedaan. Daarnaast heb ik nog de triggers voor het doorgaan naar het volgende level gedaan, en de aansturing van de animaties voor de computer gestuurde spelers.

Stenden javascript spellen:

Bij de javascript lessen hebben we een aantal javascript spellen moeten maken, de eerste 2 spellen zijn een puzzel en een pong spel.
Simpele pong game met javascript.
Simpele puzzle game met javascript.
Voor de eindopdracht heb ik een doolhof spel gemaakt. De uitdaging van een doolhog spel is om een goede layout voor een doolhof te maken die niet te makkelijk is maar wel uitspeelbaar blijft.
Doolhof javascript spel voor eindopdracht.

Oude gamemaker spellen:

Ik heb nog een collectie hele oude gamemaker games die ik heb gemaakt rond mijn 12de.
Deze kom binnenkort!

K.U - Koen Ursem
© 2015 - 2018