Koen Ursem Software & Design
Bio english language Biografie nederlandse taal

Introductie

Hallo mijn naam is Koen Ursem, opgegroeid in Drenthe, Nederland.

Nog voordat ik 10 jaar oud was kreeg ik van mijn buurman een oude DOS computer die hij niet meer nodig had. Op deze computer begon ik al snel spelletjes te leren spelen en kreeg ik al gauw een passie voor games. Het duurde dan ook niet erg lang tot ik doorkreeg hoe je spellen naar je eigen wensen kon aanpassen via configuraties en de soms bijgeleverde editors. Een paar jaar later begon ik games als counter-strike te spelen en kwam ik in aanraking met tools om 3D werelden te maken hiervoor.
Een paar jaar later rond mijn 14de heb ik mijn eigen volledig aangepaste prive Lineage2 server opgericht. Hiervoor had ik van een amerikaanse vriend een quad core Xeon machine gehuurd met 8GB ram en 1Gbit up/down verbinding die in een datacenter stond in Amerika wat in die tijd best flink was. Daarnaast moest ik ook een site bouwen voor mensen om accounts te kunnen registreren zodat ze op de server konden spelen. Ik heb de server zoon 3-4 maanden online gehad met vrijwel altijd minstens 25 spelers online.

Wanneer ik uiteindelijk klaar was met de middelbare school ben ik begonnen met de Opleiding Multimedia design op het Drenthe College. Helaas waren we proefkonijnen en was de kwaliteit van de opleiding erg slecht. Na een ander half jaar kwam er bijvoorbeeld extra toezicht en zou de opleiding mogelijk gesloten gaan worden, toen heb ik besloten om de opleiding voor Applicatie ontwikkelaar te gaan doen die ik verkort heb kunnen afronden.
Hierna ben ik door gegaan voor het HBO waar ik eerst ben begonnen op het Windesheim in Zwolle. Maar na een jaar studeren vanuit Emmen naar Zwolle zag ik dat de hogeschool Stenden in Emmen minstens net zo goed was, en heb ik daaruit besloten om mijn studie Informatica in Emmen bij het Stenden te vervolgen. De overstap verliep vrij goed dat ik met een groot aantal vrijstellingen in het 2de jaar mocht beginen, al moest ik nog wel een aantal vakken extra doen om de nog missende vakken uit het eerste jaar in te halen. Ik heb hierdoor zelfs in één periode negen vakken zitten volgen wat best pittig was maar wel gelukt is ondanks dat veel colleges tegelijkertijd werden gegeven en ik vaak moest kiezen welk college dan belangrijker was.
Met mijn informatica diploma wilde ik verder richting de master studie Game and Media Technology op de Universiteit Utrecht. Hier zat echter wel een toelatingsprocedure bij in de vorm van een pre-master. Deze pre-mater van 1 jaar ging de eerste perioden vrij goed, maar in de laatste periode kreeg ik twee lastige pure mathematica vakken waar mijn laatste wiskunde nog van de middelbare school stamde op het vmbo-tl. Hoewel ik in de eerste periode al wel een mathematica basis introductie had gehad was de instap voor mij nog echt te groot en zou ik een jaar moeten wachten tot ik de vakken weer kon herkansen.
Omdat de studieschulden van op kamers zitten snel opliep had ik geen zin om hier op te gaan wachten en besloot ik dat het tijd was voor een fulltime baan. Al snel kwam ik via een goede vriend bij een groot software bedrijf terecht waar ik ruim een jaar heb gewerkt met leuke en vriendelijke collega's. Maar hoewel ze me graag hadden gehouden waren er voor mij niet genoeg mogelijkheden om op kortere termijn verder te ontwikkelen. Ik was namelijk aangenomen als trainee java developer maar de werkzaamheden bestonden voornamelijk uit het onderhouden van isCobol programmatuur, daarbij was het nieuwe microservice met java team het komende jaar al te vol om extra mensen toe te laten.
Nu ben ik werkzaam als zelfstandige in het bouwen van mijn eigen video games en websites onder de naam Develoduck Interactive.

Vaardigheden

Programeren

Meeste ervaring in:
- Java (school + 1 jaar werk ervaring)
- C# (school + 1 jaar werk ervaring)
- PHP (school + 3 jaar thuis ervaring)
- HTML (school + 3 jaar thuis ervaring)
- CSS (school + 3 jaar thuis ervaring)
- MySQL (school + 2 jaar thuis ervaring)
- GML (2 jaar thuis ervaring)

Beetje ervaring in:
- isCobol (1 jaar werk ervaring)
- Javascript (school ervaring)
- ASP (school ervaring)
- Python (school ervaring)

Ontwerp en audio

Meeste ervaring in:
- Photoshop (school + 3 jaar thuis ervaring)
- Unity3D (school + 1 jaar thuis ervaring)
- SonyVegas (3 jaar thuis ervaring)
- Illustrator (school + 1 jaar thuis ervaring)
- InDesign (school + 1 jaar thuis ervaring)
- ValveHammerEditor (6 jaar thuis ervaring)

Beetje ervaring in:
- 3DSMax,Blender (3 maand thuis ervaring)
- LMMS,FruitlyLoops (1 maand thuis ervaring)

Andere vaardigheden

Meeste ervaring in:
- Bitbucket (1 jaar werk ervaring)
- Jira (1 jaar werk ervaring)
- Confluence (1 jaar werk ervaring)
- Lean:SixSigma (1 jaar werk ervaring + certificaat orange Belt)
- Communication for Excellence (Certificaat)

Beetje ervaring in:
- Datacubes (6 maand stage ervaring)
- Robotframework (3 maand werk ervaring)
- AdSence (6 maand thuis ervaring)
- Jenkins (2 maand werk ervaring)
- Maven (werk ervaring)
- Docker (thuis ervaring)
- Social Media (thuis ervaring)


Over mezelf

Ik ben een blij, spontaan en vriendelijk persoon die altijd van het leven geniet. Op dit moment woon ik alweer een jaar met mijn vriendin samen in Leusden, en hiervoor heb ik 2 jaar op studenten kamers gewoond in Utrecht en Almere.

Regelmatig zoek ik mijn vrienden op om leuke dingen te doen zoals bordspellen, chillen, poolen of films kijken. Daarnaast ben ik een groot fan van muziek luisteren en ben ik naar veel verschillende festivals geweest. Ik luister dan ook de meest verschillende muziek van dance, trance, hardcore, hardstyle, metal, rock, 80s, 90s, house, blues en meer. Omdat ik mij niet echt onder één groep definieer kan ik vaak goed opschieten met de meeste mensen om mij heen. Wanneer ik dan toch alleen ben zit ik lekker te designen, games te spelen, film te kijken, muziek te luisteren, schoonmaken, trainen of nieuws te lezen op mijn telefoon.

Van mijn 12de tot mijn 18de ben ik ook erg actief geweest in onze gaming community van Lineage2 waar ik een van de leiders was van een groep van meer dan 50 mensen. Omdat het een internationale groep was heb ik ook mijn engels goed kunnen trainen en ontwikkelen. Daarnaast speelden we op professioneel niveau en stonden we bij de private servers van Lineage2 bekend als de beste(onder de namen QB-Gaming, Sisenors, FinalSolution, Evilution en meer). Dit konden we alleen bereiken door goede communicatie skills, duidelijke regels en een hechte samenwerking. Ik heb daarnaast onze community site draaiende gehouden van meer dan 500 geregistreerde gebruikers en 5000 bezoekers per dag. Dit was ook nog best een flinke uitdaging omdat we regelmatig onderhoud moesten plegen tegen maandelijkse DDOS aanvallen op onze site.


K.U - Koen Ursem
© 2015 - 2018