Koen Ursem Software & Design
Portfolio english language Portfolio nederlandse taal

Code

Werkervaring Anva:

Ik heb bij ANVA iets meer dan een jaar als beginnende developer veel nette leesbare en corecte code moeten schrijven. Omdat ANVA belangrijke interne systemen maakt voor het verwerken van klant data kan ik geen code voorbeelden laten zien maar ik kan wel wat vertellen over de mannier zoals er gewerkt is, en wat voor opdrachten ik ongeveer heb uitgevoerd.
Ik heb bij ANVA kennis opgedaan met Test Driven development waarbij de Test Coverage van aangepaste en nieuwe code van belang is. Daarnaast heb ik ervaring opgedaan van continuous delivery met systemen zoals Jenkins en Bitbucket. Ook code revieuwen was een belangrijk aspect van het werk en ik heb dan ook vaak code van meer ervaren collega's mogen inspecteren. Door de code revieuws werdt ook mijn code streng gecontroleerd op integriteit en correctheid van mijn code zoals naamgevingen en functies gebruik, de drempel om iets correct te doen lag hierdoor vrij hoog maar mijn collegas waren meestal na enkele aanpassen vaak al snel tevreden over mijn oplossingen. Ik heb dan ook af en toe een collega kunnen verbasen met een extra mooie oplossing of de snelheid waarmee ik een probleem tackle.
Voor Java programmeren heb ik veel kunnen sparren met de misschien wel meest ervaren Javaan bij ANVA en heb ik dan ook veel kunnen leren in een jaar tijd. Daarnaast bestond mijn werk voor een groot deel uit isCobol programmeren, toen ik bij ANVA binnen kwam had ik hier nog 0,0 ervaring mee. Gelukkig waren er de eerste 2 maanden nog wat kleine klusjes en veel ervaren collegas om vragen aan te stellen waardoor ik al snel inzetbaar was voor het oplossen van kleine en middelgrote bugreports. Omdat ik een van de twee mensen in het team was met meer C# ervaring en onze expert vaak druk was met andere opdrachten, ben ik vaak verantwoordelijk geweest voor de paar C# koppelingen die we moesten onderhouden. Mijn werkzaamheden in het team bestonden ongeveer voor 25% uit Java, 40% isCobol, 10% C#, 15% Lean:Six Sigma en 10% overig. Voor Lean:Six Sigma heb ik de orange belt training gevolgd en ben ik verantwoordelijk geweest voor de begeleiding van de twee Backoffice teams voor het doorvoeren van verbeteringstrajecten. Als veruit de jongste in de backoffice was dit best wel een flinke uitdaging maar ik heb veel dingen boven water kunnen krijgen en wat belangrijke verbeteringen samen met de teams kunnen doorvoeren.
Ik heb bij ANVA aan veel verschillende onderdelen mogen werken van het onderhouden en uitbreiden zoals bijvoorbeeld een van de vele koppelingen zoals het RDW voor auto gegevens, tot het samen bouwen aan een vernieuwde data-extractor koppeling voor Ctree data. Maar ook het verbeteren van onder andere de security voor de login van ANVA4/5, of het bijhouden en verbeteren van de outlook plugin die weer gekoppeld was aan het ANVA4/5 software pakket. Een deel van de systemen zat zowel in de Java als de Cobol kant, wat het extra uitdagend maakte omdat je beide moest begrijpen, en vooral met coderen moest er op gelet worden dat een koppeling van de ene naar de andere kant duidelijk te volgen is. Ook ruimte voor uitbreidingen was hierin belangrijk, want een aantal koppelingen verwezen naar systemen van andere leveranciers die ook regelmatig veranderingen door voerden waardoor we snel hierop moesten kunnen aanpassen. Daarnaast heb ik veel ervaring opgedaan met debuggen van code, hiervoor was het van belang dat je een werkende omgeving kan inrichten op een VM en daar de debuggers op aan kan sluiten.

Binnen mijn team was iedereen erg tevreden over mij en ze hebben mij binnen een jaar snel zien opgroeien tot een vrijwel gelijkwaardige collega die ook volledig inzetbaar mee draaide binnen het team. De term trainee was dan ook niet echt meer van toepassing en ik presteerde al ruim binnen de kennis van een junior programmeur, er waren al plannen om dit recht te zetten maar door de vele veranderingen in het mangement is hier op de korte termijn geen tijd meer voor geweest.

Unity scripts:

Het eerste script gemaakt voor Unity is een deeltjes effect te zien in de video hieronder. De 3D animatioe bestaat eigenlijk uit heel veel kleine licht deeltjes die via wiskundige formules rondgaan.


Het volgende Unity script is een uitbreiding op de UnityEditor zelf om het mogelijk te maken om 3D objecten te vervormen in de editor. Ik heb hiervoor zelf een klein prototype geschreven waarvan je in de screenshot hieronder kan zien hoe ik een cubus heb aangepast. Eigen plugin voor Unity3D om modellen aan te passen.

Windesheim Arduino projecten:

Op windesheim hebben we les gehad in robotica door middel van Arduino. De code hiervoor werd geschreven in C met de bijbehorende Arduino code editor.
In het eerste filmpje heb ik zelf thuis een stoplicht gemaakt die wordt aangestuurd door mijn arduino bordje.


In het tweede filmpje is het groepsproject te zien. In dit project moesten we een lego auto ontwerpen die kon schrijven en een lijn kon volgen. De bedoeling was dat de robot de lijn in het midden van het papier kon vinden, naar het begin van de zou rijden en vervolgens op de lijn een woord van vier letters zou schrijven. In het filmpje is een eerdere versie te zien waarop het ons lukt om de letter H te schrijven waarna hij vervolgens nog de weg kwijt raakt. Bij de eind resultaten hadden we de traagste robot die de finish haalde, maar wel veruit het allerbeste handschrift en een volledig woord(veel teams waren gedsikwalificeerd omdat ze amper een letter konden schrijven)! Tijdens de eind test had de robot dan ook maar 1 klein foutje dat hij niet na het bereiken van het eind punt zichzelf uit zette.



K.U - Koen Ursem
© 2015 - 2018